20. nov. 2009

GYLLENLÆR






















Så kom vi endelig til neste skritt på gyllenlær kurset, som var å legge på "gull". Gikk ganske greit, man legger på gullgrunn, i dette tilfelle oljebasert. Det er en væske som likner mer på maling enn lim, vanlig er 3 timers og 12 timers, dvs. hvor lang tid det tar fra man stryker på grunnen til man kan legge bladmetallet på skinnet. Før dette er skinnet også impregnert med sjellakk eller gelatin. Det ble bare en kjapp innføring og demonstrasjon av "frøken", koselig dame som heter Vera på fuglen. Så var det hjem og børste av overflødig metall dagen derpå.
Jeg var så utolmodig at det bar avsted til Jacobsen for å handle gullgrunn dagen etter. Bladmetall av flere sorter hadde jeg allerede kjøpt inn, oljemaling har jeg også en hel del av. Så etter en del eksprimentering, voila, alle prosjekter begullet og malt.
Den som skal bli mobilveske er det 23,5carat gull på, eksklusivt skal det være... De andre to er belagt med messing. Vi har jo da altså ikke blitt vist hvordan vi skal male dette her enda, men jeg har malt mye før så jeg ville prøve på egenhånd. Mulig jeg må gå over litt, men da må jeg vente til malingen er tørr. Ikke så værst til nybegynner å være....
Hva de skal bli til slutt vet jeg ikke helt. Neste prosjekt er stor veske, med dragemotiv tror jeg

1 kommentar:

Anonym sa...

Superfint!! Har jeg sett det motivet du har øverst på den lange før? minner så sterkt om noe som var malt på veggen i et lugubert strøk back in da days... :) Jeg liker de kjempegodt! Demsom kunne kjøpe gullbelagte mobilholdere.. mmm...